مبارزات کیورگی

مبارزات کیورگی المپیکی


شروع کار

درصورتی که هدف تان شرکت در مسابقات تکواندو است باید تکنیک های مرتبط با مبارزه را یاد بگیرید. همچنین شما باید علاقه تان به مبارزه را به مربی خود نشان دهید، چراکه او است که قادر است شما را برای شرکت در این مسابقات آماده کند. در بیشتر مشابقات کمربندهای زرد، آبی، قرمز و سیاه به رقابت با هم مشغول می شوند. در صورتی که هنوز به آن سطح نرسیده اید نگران نباشید، شما باید آموزش هایتان را بطور جدی تری دنبال کنید و خود را برای شرکت در رقابت ها آماده کنید.


استقامت بدنی تان را بالا ببرید

با توجه به نوع مسابقاتی که در آنها شرکت کرده اید مبارزه تکواندو می تواند در 3 راند 1-2 دقیقه ای صورت بگیرد. البته در بین هر راند 30 ثانیه فرصت به رزمی کار داده می شود تا خود را آماده کند. برای اینکه بتوانید ریتم و سرعت تان را حفظ کنید باید از استقامت بالایی برخوردار باشید. برای ارتقای استقامت تان می توانید با دویدن در فاصله های دور میزان ضربان قلب تان را حدود 70 درصد بالا ببرید. جهت انجام این کار، سن تان را از 220 کم کرده و عدد بدست آمده حداکثر سرعت ضربان قلب تان می باشد که می توانید به آن برسید. تلاش کنید که ضربان قلب تان چند دقیقه در حد بالا نگه داشته شود.


کشش بدن

انجام کشش ثابت باعث می شود که ضرباتی که با پا می زنید بالاتر و سریع تر زده شوند، اینکار از شل شدگی عضلات و کشیدگی آنها جلوگیری خواهد کرد. سعی کنید که به مرور کشش تان را افزایش داده و میزان آن را بالاتر از حدتان ببرید، البته باید توجه داشته باشید که کششی که انجام می دهید آنقدر شدید نباشد که موجب پارگی عضلات یا تاندون ها شود.


استفاده از تجهیزات حرفه ای برای تمرین

ازجمله تجهیزاتی که رزمی کاران باید در مسابقات تکواندو داشته باشند می توان به محافظ بدن (Hogu)، کلاه ایمنی، محافظ بازو  ساق پا، دستکش و بیزه بند اشاره کرد. همچنین زدن ضربه به دیگر قسمت های بدن موجب گرفتن خطا خواهد شد.


انجام تمرینات مرتبط با پا

اکثر صرباتی که در حین مسابقات تکواندو زده می شوند ضربات پا می باشند. البته باید بدانید که اجازه نخواهید داشت تا به سرتان ضربه بزنید. رزمی کارانی که بیش از 12 سال عمر دارند (در بعضی مکان ها 18) اجازه دارند که به سر ضربه بزنند. برای اینکه دقت و قدرت ضربات پایتان را بیشتر کنید می توانید از کیسه بوکس برای تمرین کردن استفاده کنید. شما باید ضربات زیر را به صورت روزانه انجام داده و هر کدام را 10 بار تکرار کنید.

•    ضربات انحرافی با جلو و پشت پا
•    ضربات برگشتی
•    قلاب های برگشت
•    ضربات از اطراف
•    ضربات کوبیدنی (ضربه تبر)
•    ضربات پرشی عقب
•    قلاب های پرشی عقب


تمرین ضربات مشت

در شرایطی که رزمی کاران می توانند در مسابقات تکواندو مشت بزنند اما این یک واقعیت می باشد که داورها خیلی کم به اینگونه ضربات امتیاز خواهند داد. کار بر روی بهبود ضربات مشت کار چندان مناسبی نیست چراکه در صورتی که ضربات مشتتان  قویی باشد. برای تمرین ضربات مشت می توانید از یک کیسه بوکس سنگسن استفاده کنید.


مسدود کردن حریف

یکی دیگر از اصولی که با استفاده از آنها می توانید در مبارزات تکواندو موفق شوید این است که حملاتی که از جانب حریف به جانب شما خواهند آمد مسدود شده باشند. برای نمونه، اطمینان داشته باشید که قارد خواهید بود از دست هایتان جهت مسدود کردن ضراتی که به سمت شما می آیند استفاده کنید.

 

فرار کنید

آخرین اصلی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت این است که در برابر ضربات حریف فرار کنید.سعی کنید که با بیشترین سرعتی که دارید به اطراف، جلو و یا عقب بدوید. این کار موجب خواهد شد که ضرباتی که حریف به سوی شما پرتاب می کند خنثی شود و شما نیز بهترین واکنش را در مقابل آنها از خود انجام دهید. باید بدانید که جاخالی دادن در هنگام ضربات حریف به معنی ضعیف بودنتان نبوده و حتی تکواندو کاران حرفه ای نیز همین کار را انجام داده و ترجیح می دهند که به جای برخورد ضربات به آنها در مقابل شان فرار کنند.


مبارزات کیورگی

باشگاه تکواندو زارعی